Min recension av Suicide Sqaud

Äntligen

Nu har jag äntligen haft möjlighet att se den efterlängtade filmen Suicide Squad. Jag älskar film och speciellt fantasyfilmer så jag såg verkligen fram emot att se den. Själva konceptet med onda superhjältar kan ju inte bli bättre, eller? Om filmen Suicide Squad är en film om superhjältar regisserad och skriven av David Ayer. Skådespelare som medverkar i filmen är bland annat Will Smith, Jared Leto, Viola Davis, Margot Robbie, Jay Courtney, Scott Eastwood, Cara Delevinge, Adewale Akinnuoye-Agbaje och Jay Hernandez. Inspelningar för filmen ägde rum i Toronto 2015, och redan i maj 2016 kunde vi se en tidig testvisning av filmen. I Sverige hade filmen premiär den 3 augusti’

Handling i korthet

Handlingen utspelar sig kort efter Batman v Superman. Superman är fortfarande försvunnen och världen har förändrats. Underrättelseofficeren Amanda Waller bestämmer sig för att samla en grupp psykopatiska individer som sitter fängslade på Belle Reve Prison. Individerna har minst sagt ovanliga egenskaper, de är farliga och har inte direkt något att förlora. Gruppen får namnet Task Force X och deras uppdrag är att besegra ett hot från övernaturliga fiender som utgör fara för mänskligheten.

Går något fel under uppdraget kommer inte regeringen att få skulden utan det blir dessa förkastliga individer som tar smällen. Varje medlem i gruppen har en bomb inplanterad i nacken som sprängs ifall de skulle få för sig att fly. Dessutom kontrolleras de av soldaten Rick Flag (Joel Kinnaman) som leder gruppen till strid. Mina tankar Suicide Squad skiljer sig från andra filmer med superhjältar då hjältarna helt enkelt ska framstå som hjärtlösa och onda individer. Det är meningen att publiken ska börja tycka om dem och vilja att de ska vinna detta till synes omöjliga uppdrag som de fått av Amanda Waller.

Sorgliga superhjältar

Alla superhjältar kommer med sin egen sorgliga bakgrund som målar upp dem som missförstådda individer. Ett exempel är hur Deadshot (Will Smith) saknar sin dotter eller Harleys relation till the Joker. Detta gör att man tycker synd om dem och vill att de ska lyckas även om de verkar vara helt galna sociopater. Karaktärerna är definitivt intressanta men det kan nästan bli för mycket av det goda.

Jag tycker att det kan kännas som att regissören försöker för mycket och det kan i emellanåt kännas lite krystat. Jag gillar däremot hur fort filmens handling far fram, det är verkligen något som händer hela tiden. Dessutom består filmen av många kvicka dialoger och sarkastisk humor som gör den intressant att titta på. En karaktär som jag finner extra intressant och välspelad är Amanda Waller som spelas av Viola Davis. Hon är riktigt tuff och tvekar verkligen inte till att göra vad som krävs för att nå sina mål. Även Harley och Jokerns relation känns intressant och ger många bra inslag i filmen.

På det stora hela tycker jag att detta är en film värd att se, särskilt om du uppskattar dessa typer av superhero-filmer. Filmen består av intressanta karaktärer och kända skådespelare med en handling som är fylld av action och humor.